Dziś, mamy zaszczyt zaprezentować Państwu pierwszy wywiad z serii „Ile Polski w sercach naszych…”, w którym Wojciech Śniegowski, prezydent Kanada-Polska Izba Gospodarcza współpracującej z PPUG, będzie opowiadał o aspektach współpracy polsko-kanadyjskiej.

___________________________________________________

„Ile Polski w sercach naszych…” – to seria wywiadów w ramach Polsko-Polonijnej Unii Gospodarczej, poświęconych inicjatywom na rzecz rozwoju polskiego i polonijnego biznesu, poruszających problematykę patriotyzmu gospodarczego oraz zaangażowania Polaków i Polonii w budowaniu potencjału ekonomicznego na coraz bardziej konkurencyjnych rynkach. Wywiady podejmują także problematykę współpracy polskich i polonijnych firm oraz pokazują sukcesy narodowych marek na całym świecie.

___________________________________________________

Rozmowa z Wojciechem Śniegowskim, działaczem polonijnym, prezydentem Kanada-Polska Izba Gospodarcza, bliskim współpracownikiem Polsko-Polonijnej Unii Gospodarczej.

– Panie Wojtku, jest pan szanowanym przedsiębiorcą i działaczem polonijnym w Kanadzie, proszę powiedzieć, jak z pańskiej perspektywy rozwija się obecnie rynek kanadyjski?

– Jak wszędzie na świecie, gospodarka kanadyjska cierpi ze względu na pandemię COVID-19. Wiele biznesów, szczególnie tych małych z branży kulinarnej, turystycznej oraz usługowej, odczuwa olbrzymie trudności, wiele z nich się zamknęło inne trwają tylko dzięki pomocy państwowej. Jednocześnie odczuwa się braki w zaopatrzeniu, praktycznie w każdej branży poza spożywczą. Aby kupić jakiekolwiek artykuły przemysłowe trzeba się wysilić, bark jest asortymentu i trzeba najczęściej czekać na zrealizowanie zamówienia. W związku z tym istnieją warunki by wypełnić lukę w łańcuchu zamówień.

– W jaki sposób ostatnia pandemia wpłynęła na gospodarkę Kanady?

– Kanada jest krajem o ustabilizowanej sytuacji gospodarczej, niemniej pandemia ma oczywiście swój negatywny wpływ na rynek. Jak do tej pory dzięki ogromnej pomocy rządowej dla Kanadyjczyków pozostających bez pracy oraz dla kulejących biznesów nie ma mowy o załamaniu rynku, wręcz przeciwnie jak wspomniałem są odczuwalne braki w dostawach.

– Jak z obostrzeniami wprowadzanymi przez władze Kanady radzi sobie Polonia?

– Nie chciałbym odpowiadać za całą Polonię bo pewnie doświadczenia i postawy są tak zróżnicowane jak w Polsce. Jeżeli zaś chodzi o naszych członków w Canada-Poland Chamber of Commerce to ich biznesy działają bez przerw. Niektóre biznesy się nawet rozwijają inne musiały ograniczyć produkcję ze względu na brak zamówień, ale to wszystko zależy od branży w jakiej działają. Trudno dać tu jednoznaczną odpowiedź, niemniej jak już podkreśliłem nikt z naszych członków nie był zmuszony do zamknięcia drzwi.

– Czy polonijni przedsiębiorcy działający w Kanadzie są zainteresowani inwestowaniem w Polsce?

– Pytanie dość szerokie, niektórzy tak, większość chyba jednak nie. Spośród naszych członków tylko jeden zainwestował w Polsce. Odnieść można wrażenie, że pomimo związków emocjonalnych z Ojczyzną, odmienność przepisów, inna kultura biznesowa oraz zasadniczo inne podejście administracji państwowej do egzekwowania przepisów oraz rosnąca centralizacja, zniechęcają wielu do takiego kroku. Spotkałem się nawet z taką opinią w Kanadzie, że urzędy są po to, by pomóc biznesmenom, a w Polsce urzędy są po to, by wyszukiwać powody by utrudnić działalność gospodarczą. 

– Kanada jest dużym rynkiem zbytu dla produktów z całego świata, czy jest on atrakcyjny dla polskich firm?

– Jak najbardziej. Rynek kanadyjski jest rynkiem chłonnym ale przy wejściu na rynek, jak wszędzie indziej, należy opracować odpowiednią strategię. Ważną kwestią jest na przykład znaczny koszt transportu towarów. Trzeba zatem rozważyć czy warto towary wysyłać czy lepiej nie pomyśleć o poważniejszej ekspansji i zainwestować w stworzenie produkcji w Kanadzie. Jest wiele aspektów zdobywania rynku i warto rynek dobrze rozeznać zanim się rozpocznie działania. Członkostwo w organizacjach okołobiznesowych, nawiązywanie za ich pośrednictwem kontaktów z lokalnymi biznesmenami, czy korzystanie z usług polecanych przez te organizacje ekspertów np. w dziedzinie księgowości, prawa, marketingu pomoże w racjonalnym przygotowaniu oferty.

– A z jakimi trudnościami spotykają się polscy przedsiębiorcy chcący rozpocząć swoją działalność w Kanadzie?

– Nie sądzę by istniały jakieś zasadnicze obiektywne trudności w prowadzeniu biznesu w Kanadzie. Problemy wynikają najczęściej ze złej strategii, słabym rozeznaniu rynku oraz wiązaniem się z lokalnymi partnerami o słabym potencjale biznesowym. Dość powszechnym problemem jest brak zrozumienia tego, że trudno jest znaleźć dystrybutora, który bez wsparcia w postaci budżetu marketingowego ze strony producenta podbije rynek. Takie próby wejścia na rynek kończą się bardzo słabymi wynikami.

– Jaką pomoc otrzyma od Was przedsiębiorca chcący wejść na rynek kanadyjski? Na czym ona polega?

Canada-Poland jako tako nie świadczy usług dla klientów. Naszą mocną stroną jest tak zwany networking. Możemy zawsze wskazać, któregoś z naszych członków gotowego do współpracy lub służącego fachową poradą oczywiście na zasadach biznesowych.

– Dziękuję za rozmowę i życzę kolejnych sukcesów w kojarzeniu biznesów.

– Dziękuję również.

Rozmawiał: Krzysztof Brzozewski

___________________________________________________

Szacuje się, że poza granicami Polski może mieszkać nawet 20 mln Polaków. To potężna siła gospodarcza i polityczna, obok której nie można przejść obojętnie. Idea łączenia Narodu Polskiego rozproszonego po świecie, z uwagi na postępującą informatyzację i telekomunikację, jest dziś bliższa realizacji niż kiedykolwiek w przeszłości. To szansa, której nie wolno zmarnować, a odpowiednio wykorzystana przełoży się na budowę narodowych marek na globalnym rynku.

Polsko-Polonijna Unia Gospodarcza tworzy społeczność polskich i polonijnych przedsiębiorców, którzy budują wspólny potencjał gospodarczy na całym świecie. Dzięki przynależności do naszej organizacji firmy zyskują wiele nowych możliwości biznesowych w obszarach: prawnym, podatkowym, marketingowym, ubezpieczeniowym doradczym, czy w kwestii współdziałania międzynarodowego. Reprezentujemy naszych członków, zabiegamy o ich interesy, dostarczamy gotowe i sprawdzone rozwiązania biznesowe. Zostań członkiem naszej społeczności, wejdź na: www.ppug.com.pl

Visit Us On FacebookVisit Us On InstagramVisit Us On YoutubeVisit Us On Twitter